IBB-LOGO

ירידה בהתחדשות העירונית

מתחדשים, אבל פחות: ירידה בהתחדשות העירונית בישראל

שליש משנת 2021 כבר חלף, אבל רק עכשיו מתבהרים הנתונים מהשנה הקודמת; ולפיהם, בשנת 2020 חלה ירידה משמעותית המתן היתרי בנייה במסגרת פרוייקטים של התחדשות עירונית. העיר המתחדשת ביותר בעשור האחרון: קריית אונו

 

בשנת 2019 ניתנו היתרים בנייה לכ-14,500 דירות במסגרת מיזמי התחדשות עירונית כמו תמ"א 38 ופינוי בינוי. בשנת 2020, לעומת זאת, חלה ירידה של כ-25%. כך על פי נתוני הדו"ח השנתי הרשמי של הרשות הממשלתית להתחדשות העירונית אשר פורסם בסוף חודש אפריל.

קריית אונו מחדשת את פניה

לפי הדו"ח, קריית אונו, יהוד-מונוסון ותל אביב יפו, מובילות את רשימת הערים המובילות בעשור האחרון בכל הנוגע למתן היתרי הבנייה בפרוייקטים של התחדשות עירונית בשנים האחרונות. בפרט, יהוד-מונוסון וקריית אונו נחשבות מובילות ביחס להיקף אוכלוסייתן. קריית אונו מובילה גם טבלה נוספת: בה, וגם ביהוד, אושר המספר הגבוה ביותר של יחידות דיור במסגרת תוכניות התחדשות עירונית ביחס לגודל האוכלוסייה.

המסקנה: קריית אונו מתרעננת ומחדשת את פניה באופן עקבי בעשור האחרון. גם אם קיימת ירידה מסוימת במספר הפרוייקטים שאושרו בשנה האחרונה, זו עדיין העיר המתחדשת ביותר בישראל נכון להיום, בפרט כאשר לוקחים בחשבון את מספר התושבים ביחס למספר הפרוייקטים הפעילים בכל רגע נתון בעיר.

ואיך הקורונה קשורה לירידה?

ראוי לציין כי דווקא הירידה במספר ההיתרים שניתנו ב-2020 איננה קשורה ישירות למשבר הקורונה שהאט חלקים נרחבים במשק הישראלי, לעיתים עד עצירה מוחלטת. הסיבה היא הזמן הרב שאורכים תהליכי התחדשות עירונית: מאישור התוכנית ועד הנפקת ההיתר חולפים בממוצע שנתיים וחצי(!), כך שההיתרים שניתנו ב-2020 למעשה היו קשורים לתוכניות שאושרו בערך ב-2017 או 2018.

אם כבר להאשים את הקורונה, סביר להניח שנראה את השפעתה בעוד כשנתיים או שלוש, שכן המגבלות שהוטלו על המשק, ובכלל זה על ענף הנדל"ן, האריכו ככל הנראה עוד יותר את משך הזמן של התהליך משנתיים וחצי לשלוש ואולי יותר. יחד עם זאת, ברגע שמגבלות הקורונה יוסרו לחלוטין, רוב הסיכויים שנראה עלייה בהיקפי ההתחדשות העירונית גם בערים נוספות בישראל.

הפיצו את הבשורה לעולם...

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
IBB

IBB

תוכן עניינים

הפיצו את הבשורה לעולם...

פוסטים אחרונים

  • עדיין אין תגובות
  • הוספת תגובה