IBB-LOGO

הנדל"ן המניב עדיין בקריסה

הנדל"ן המניב עדיין לא יצא מכלל סכנת הקורונה

משבר הקורונה פגע באופן קשה בכלכלה בארץ ובעולם, ועל אף שהמשק בישראל מציג סימנים של התאוששות וחזרה לשגרה, יש כמה ענפים שעוד יסבלו מהשפעות ארוכות טווח של המשבר. אחד מהענפים הללו הוא הנדל"ן המניב.

הישראלים יחזרו לקנות, אבל לא בחנויות

חנויות פיזיות בדרך כלל אינן שוכנות במבנים שבבעלותן אלא שוכרות אותן מבעלי הנכס, כלומר שטח החנות מהווה נדל"ן מניב עבור הבעלים. אלא שמשבר הקורונה יצר מצב בו היקף הרכישות בחנויות פיזיות הצטמצם באופן דרסטי, בין אם בגלל עלייה בהיקף הרכישות המקוונות ברשת או בשל הרצון של ישראלים רבים שנפלטו ממעגל העבודה לחסוך כסף ופשוט להימנע מקניות.

התוצאה: צונאמי של סגירת חנויות ופשיטות רגל, הן של רשתות גדולות ובמיוחד של עסקים קטנים.

לענפי הקמעונאות לא צריך לדאוג. עם התאוששות הכלכלה והיציאה ממשבר הקורונה, הישראלים יחזרו לעשות קניות כבעבר; אלא שהם כבר התרגלו לעשות את זה מהבית, מהכורסה, מהמחשב ומהנייד. כבר לא מזמינים רק חיקויים זולים מעלי אקספרס, אלא גם מהחנויות המקוונות של הרשתות הישראליות המובילות. כשהכל מתבצע אונליין, כבר לא באמת צריך חנויות פיזיות – ולכן הפגיעה בנדל"ן המניב עוד תורגש לזמן רב.

גם העבודה מהבית שינתה את כללי המשחק

משבר הקורונה לא רק לימד את הישראלים שכבר לא צריך לצאת מהבית כדי לעשות שופינג, אלא גם שלא צריך לצאת מהבית כדי לעבוד. השימוש באפליקציות כמו זום וסקייפ זינק באופן מטאורי בתקופת הקורונה (מחירה של מניית זום למשל עלה ב-1300% אחוזים נכון לנובמבר האחרון) – ובהרבה מאוד חברות בעולם, וגם בישראל, הבינו שכבר אין צורך בחללי עבודה משותפים.

גם במקרה הזה התוצאה דומה: אלה מן החברות הישראליות שלא נסגרו מבחינה עסקית, נסגרו מבחינה פיזית. כשהעובדים יכולים לעבוד מהבית, עם ישיבות בזום שאינן תלויות במיקומים גיאוגרפיים ויכולת לשמור מידע משותף בענן, אין סיבה אמיתית לשלם שכירות עבור משרדים.

ומה אחרי הקורונה? סביר להניח שחלק מן החברות יפתחו את המשרדים מחדש, אבל רבות גם יעדיפו להמשיך לפעול כפי שהתרגלו בשנה האחרונה. אם חברות הנדל"ן לא ישכילו להמציא מחדש את השימוש בנדל"ן המניב (למשל, להציע יותר אפשרויות השכרה לטווחים קצרי מועד) – יתכן שהפגיעה בענף תהיה בלתי ניתנת לשיקום.

הפיצו את הבשורה לעולם...

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
IBB

IBB

תוכן עניינים

הפיצו את הבשורה לעולם...

פוסטים אחרונים

  • עדיין אין תגובות
  • הוספת תגובה